Gyvenimas yra mirtinas nuotykis
1901-12-13
Siūlome ištrauką iš spaudai rengiamos Brolio Efraimo knygos „JUOZAPAS. Naujojo tūkstantmečio tėvas“ („Katalikų pasaulio leidiniai“)
Atsisakymas tapti suaugusiu: paauglystės liaupsinimas
Naujasis amžius ieško išminties ir dairosi į visas išminties mokyklas nuo Rytų iki pačių tolimiausių Vakarų. Tai senovinė tradicinių religijų perduodama išmintis arba gnostinė išmintis mokslininkų, nujaučiančių antgamtinį kūrinijos charakterį.
Taigi puolama dešinėn, puolama kairėn ieškoti to, kas žmogui gera. Tačiau kas gali pasakyti, kas žmogui gera? Kiekvienas pats ieško atsakymo. Kiekvienas pats sau yra dievas, kuriam reikia tarnauti, jį ugdyti, kiek įmanoma maloniau rūpintis jo kūnu ir stengtis, kad jo dvasios sparnai kuo plačiau išsiskleistų. Nieko naujo. Bytnikų karta ir jos džiuginantys dangiškieji klajūnai iš zen jau šeštajame dešimtmetyje buvo įpareigoti to paties ieškoti.
Tie judėjimai, kuriuos gerai pažįstu, mane visada labiausiai stebino didžiuliu prieštaravimu: jų nariai ieško švelnių vaistų, sveiko ir natūralaus gyvenimo be smurto – peace and love – bet vartoja narkotikus. Pareiškiamas visiškas pasitikėjimas homeopatija ir kartu „uostomi“ narkotikai. Praktikuojama baisi agresija, po kurios nei kūnas, nei smegenys negali atsigauti. Žmonės, kurie tikisi suradę rojaus vartus, iš tikro juos randa uždarytus.
Tokio elgesio šaknys yra pats didžiausias šiuolaikinio pasaulio blogis – atsisakymas tapti brandžiais žmonėmis arba sugrįžimas į vaikystę, kas krikščionybei yra tas pat. Paauglystė šlovinama kaip naujasis romantizmas, kuriame viešpatauja mirtis ir poezija.
Romantiškas mirties žavesys
Naujasis amžius, pristatytas kaip laikų išsipildymas, kaip Vandenio eros išmintis, yra ne kas kita, kaip atsitraukimas į magiją, iracionalumą, susiliejimo žavesį. Abejingumas, nerimas, nykimas apibūdina tą pasikeitimų epochą, kurioje rinktis tenka patiems. Pasirinkimų radikalumas yra bauginantis: reikia būti pasirengusiems gyvenimui, kuris yra holokaustas. Viskas mumyse turi sudegti, pasenti ir fiziškai mirti. Gyvenimas yra ne ilga rami upė, bet mirtinas nuotykis.
Krikščioniška viltis mirtį yra nugalėjusi, nors lieka privaloma pereiti į amžinąjį gyvenimą. Dėl romantiško mirties potraukio paaugliui ji tartum neegzistuoja, nors jis nuolat žaidžia su ja. Nesiduokime suviliojami mums siūlomo tariamai žalio rojaus saldybe, jame vyksta tragedija, kurioje kaip graikų mituose žmogus yra auka dievams, jis neturi kito pasirinkimo, kaip tik savižudybė.
Nebrandus žmogus iš tikrųjų kaip Liuko Besono (Luc Besson) filme „Didžioji žydrynė“ ilgisi simbiozės su amniotų vandenimis, trokšta šiltai ir švelniai sugrįžti į motinos įsčias. Yra tiek daug būdų numirti, neišgyventi to mirtino nuotykio kaip kankiniams ir riteriams. Iššūkiai lakstant motociklais, kaip pašėlusios Marijanos Feiful (Marianne Faithfull) šeštąjį dešimtmetį, jau buvo tam tikra rusų ruletės forma „Ateik, mirtie, pašoksime!“ Džeimso Dyno (James Dean), amžinos jaunystės mito, mirtį išprovokavo rizika ir greitis, kuris, kaip sakė Lanza del Vasto, „yra nieko forma“. Kas laksto motociklu, nesąmoningai žino, kad prisideda pistoletą prie smilkinio, žino, kad turi septynias galimybes iš dešimties nusižudyti, septynias kulkas revolveryje. Kas susileidžia heroino, apsimeta, kad nežino, jog neatšaukiamai žudosi ir kad vieną dieną šautuvo dužiklis trinktels į parako pilną užtaisą ir smegenys nuo to sprogs.
Atsisakymas gyventi, kurį išprovokuoja lakstymo motociklu ar kitų pavojingų nuotykių pomėgis, pavirsta greičio, rizikos pojūčių bulimija. Bulimija yra atvirkštinė forma anoreksijos, lėto žudymosi, kuriuo išperkama karma, slapta kaltė, nuodėmė, kurios tris ketvirtadalius sudaro tėvų skyrybos. Reinkarnacijos funkcija yra sudaužyti tekančio laiko klepsidrą, norint nuslėpti mirties dalgį.
Anoreksiškas dvasingumas
Vakaruose siūlomas dvasingumas labai dažnai būna anemiškas. Pirmapradės nuodėmės, kuri jį pranoksta ir kuri vadinasi ateizmas, arba abejingumas, apsunkintas, jis atmeta visą „stiprų“ mistikos ir tradicinės doktrinos peną ir pasitenkina prėskais valgiais, kurie, anot jo, sugeba prisiderinti prie visų skonių. Negaudamas maisto, jis negali jo dalyti, negali duoti tvirtų atsakymų, kurie galėtų išgelbėti gyvenimą tiems, kurie kelia labiausiai bauginančius ir būtiniausius dvasinio žmogaus išgyvenimui klausimus.
O kiti, labiau pritapę prie tradicijos, vežimą pastato prieš jaučius ir moko atsisakyti juslinių malonių tuos, kurie galėtų būti išgelbėti malonės trupinėlio. Ta ledinė krikščionybė nėra nei Pauliaus, kuris kreipiasi į žydus ir politeistus, nei Kryžiaus Jono, kuris saugo mistinį gyvenimą nuo sociologinės religijos.
Paauglystė ir jos specifinė liga: tipiško atvejo aprašymas
Sofija yra jaudinančio grožio mergina, liesa kaip šeštojo dešimtmečio anglų manekenė, jos apvalios akys didžiulės ir kupinos ilgesio. Iš tikrųjų ta ruda grakštuolė yra gyva mirusi: gali vaizduoti, kad yra energinga, gali juoktis ir flirtuoti, bet gyvenimas nuo jos nenumaldomai sprunka. Ji baisisi savo kūnu, painioja grakštumą su kraštutiniu liesumu, rūpestingai matuoja savo svorį iki gramo. Kai jai pavyksta kelis kilogramus priaugti, sako, kad pati savo kūno neatpažįsta ir kad tie kilogramai yra ne jos. Tačiau jai pasitaiko privalgyti per daug, iki pasibjaurėjimo. Išprovokuoti vėmimą jai dabar pasidarė svaigus įprotis. Ji patiria palengvėjimą, jai pasidaro bloga, ir pasidaro gera. Jos dviveidiškumas pastebimas visur: santykiuose su motina, nuostabia moterimi, kuria ji didžiuojasi, bet kurios slapta nekenčia. Moteriškumo jai nestinga, bet jos menstruacijos būna tik kartą ar du per metus. Ją traukia tiek moterys, tiek vyrai, bet tik mintyse. Kartais ji svajoja apie vyro kūną, bet pajunta didelį pasibjaurėjimą žinodama, kad niekada negalės turėti seksualinių santykių. Ji norėtų, kad meilė sunaikintų tas „kiaulystes“, jaučiasi tyra ir svajoja apie tyrą meilę. Svajoja apie vienuolės gyvenimą.
Jos tėvai dabar yra išsiskyrę. Jie ilgai nesiskyrė dėl vaikų. Sofija yra vyriausia iš trijų vaikų. Ji labai anksti patyrė nuolatinių barnių triukšmą. Nustojo normaliai maitintis būdama trejų metų, nuo trečių iki penktų metų vengdavo visko, kas jai būdavo siūloma, ir juo labiau tėvai ją maldaudavo, grasindavo jai ar persekiodavo, juo mažiau norėdavo valgyti. Iš tikrųjų žinojo, kad tėvai turi skirtis: tada ji nusižudytų, planavo savo mirtį, prie kurios palengva artėjo, slėpdama tai net nuo savęs. Ji apgauna mirtį ir suklaidina gyvenimą. Ji atsisako būti laiminga, nes nesąmoningai, slapta prisiėmė tėvų nuodėmę, ypač tėvo, kurį garbina. Yra paaukota, kaip pasakytų Hovardas Butenas (Howard Buten): „Kai man buvo penkeri, nusižudžiau.“ Ji tęs tą auką per visą gyvenimą ir įvairiais būdais: nevalgydama, valgydama per daug, atsisakydama per daug gražaus sužadėtinio, per gero jai, atsiduodama labiau svajonėms negu gyvenimui, drausdama sau kūniškus džiaugsmus.
Ji jaučiasi atsakinga už kitus šeimos narius, ryšiai, kurie juos vienija, nepaisant išsiskyrimo, yra visiškai nenutraukiami, nemirtingi, ir ji nesąmoningai aukodamasi yra jų garantas. Stalas ir toliau yra simbolinė vieta, prie jo tuo pačiu metu susinaikinama ir aukojamasi.
Jei Sofija būtų vaikinas, ji tikriausiai taptų narkomanu, būtų priėjusi iki mirtinos dozės. Vieną dieną būtų rasta mirusi kokiame nors viešajame tualete.
Tokių anoreksijos atvejų man teko pamatyti tarp sportininkų, motociklininkų, alpinistų, aistringų parašiutininkų; visi jie žaidė rusišką ruletę. Viena kulka revolverio būgne, kuriame yra keturiasdešimt tuščių vietų; paspaudi gaiduką dešimt, dvidešimt kartų, vaizduoji nežinąs, kad kitą kartą kopdamas nugriūsi, kad kitas griuvimas su motociklu bus mirtinas. Tai rodo statistika.
Mėginau pagal Sofijos atvejį apibendrinti visus, kuriuos pažinojau, kuriuos mačiau išsigydžiusius ir kuriems nebuvo kelio išsigelbėti. Nėra dviejų vienodų istorijų, aš norėjau kalbėti apibendrintai, nes suvokiu, kad šeimos, kuriose elgiamasi grubiai, savižudžių gimdytojos, tampa derlinga terpe, kurioje tarpsta klaidingas dvasingumas ir kurio stipriausias taškas yra Naujasis amžius.
Nurodysime tuos bruožus:
– Paauglystė: anoreksija visą gyvenimą yra to amžiaus ypatybė.
– Pradžios nostalgija: savižudybė mėginant atkurti motinos įsčių „jūros“ aplinką Didžiojoje žydrynėje, pradžios idealizavimas Liuko Besono Atlante.
– Atsisakymas įsipareigoti, atsisakymas „palikti save“, kad autentiškai atsiduotum: anoreksikų altruizmas nėra neutralus, jis yra dar blogesnis už egoizmą ir egocentrizmą.
– Mirties žavesys, apie kurią kalbama miglotai, meniškai, romantiškai, kad tik nepažvelgus tiesai į akis.
Pasirinkti gyvenimą
„Šiandien šaukiu dangų ir žemę liudyti prieš tave: padėjau prieš tave gyvenimą ir mirtį, palaiminimus ir prakeikimus. Rinkis gyvenimą, kad tu ir tavo palikuonys būtumėte gyvi“ (Įst 30, 19).
Asmenims, kuriuos dvasiškai palydžiu, dažnai patariu atsibudus garsiai ištarti: „Pasirenku gyvenimą!“ Kai kurie sako, kad tai lengva, bet dažnai pastebi, kad paprastumas yra tik tariamas ir kad juose kartu slypi troškimas ir gyventi, ir mirti. Mirtį iš meilės viršija mirties meilė visokiausiais savo pavidalais. Tad reikia pamesti visus savo skarmalus, atsitoti nuogiems Dievo akivaizdoje ir pasirinkti gyvenimą, kurį Jis siūlo, sugrįžti į tikrovę.
Tikrovė yra stebuklų šaltinis. Atsibudimas tikrovei yra nuostabus. Yra aibė tokių, kurie sako, kad tikrovė nepakeliama, bjauri, nes grožį jie kontempliuoja per smilkalų debesis, pagrindu turėdami puodelį jazminų arbatos, dumbliuose, kuriais maitinasi, proto regresijos, kuria pasižymi jų muzika, triukšme. Pasaulio grožis kai kada būna grubus, ir būtų nepakeliamas be dieviškosios išminties, neįsigilinus į tikėjimo paslaptis.
Šaltinis: www.bernardinai.lt 2011-03-06