Pirmoji mokykla - motinos mokykla

Komenskis vienas pirmųjų įvertino ikimokyklinio auklėjimo reikšmę.

“…Ko mes norime išmokyti žmogų visam gyvenimui, visko turime pradėti mokyti šioje pirmojoje - Motinos mokykloje. Motinos mokykla privalo būti kiekvienuose namuose”,- rašė jis.  

Primindamas, kad vaikytei būdingas intensyvus kūno augimas ir jutimo organų vystymąsis, Komenskis reikalauja, kad motinos mokykloje vaikas labiau lavintų išorinius pojūčius. Ši mokykla turinti duoti vaikams pirmuosius aplinkos, gamtos  visuomeninio gyvenimo vaizdinius. Komenskis nurodo, kokių žinių šio amžiaus vaikui reikia iš metafizikos, geografijos, istorijos, matematikos ir kitų dalykų. Sėkmingesniam protiniam vaikų vystymuisi turinčios  padėti pasakos ir pasakojimai apie gyvulius. Ypač didelį dėmesį skirdamas vaikų kalbos ugdymui, tvirtino, kad vaiko kalba nesivysto savaime, ir davė nemažai metodinių patarimų. Komenskis pabrėžia, kad visi mokslai, reikalingi šio amžiaus vaikams yra labai paprasti, todėl jų turi būti mokoma kasdieniniame gyvenime, nuolat bendraujant su vaikais. Vaikas daug sužino valgydamas, gerdamas, stebėdamas dienos ir nakties, metų kaitą, oro permainas; kasdieninėje buityje palaipsniui susiformuoja ir vaiko elgsena bei įpročiai.

Labai svarbu vaikystėje padėti gerus elementariųjų žinių pagrindus – tada bus žymiai lengviau mokytis mokykloje.

“Motinos mokykloje” nurodoma, kada ir kaip geriau supažindinti su daiktais, kada lavinti muzikoje ir pan. Didelį dėmesį  skiria vaiko parengimą mokyklai: pradėję lankyti mokyklą, vaikai turi mokėti klausytis ir klausti, aiškiai kalbėti, būti paklusnūs, kantrūs ir pan. Visais atvejais Komenskis pabrėžia tėvų požiūrio į vaikus ir santykių su jais reikšmę, moko tėvus protingai naudotis įvairiomis auklėjimo priemonėmis, taip pat ir bausmėmis.

Parengta pagal J.A. Komenskis “Pedagoginiai raštai”,1986 m.

 APIE AUTORIŲ

Janas Amosas Komenskis (1592-1670), įžymus čekų mokslininkas, pedagogas ir visuomenės veikėjas. Jis buvo naujųjų laikų pedagogikos kūrėjas, genialiai apibendrinęs pažangias savo meto pedagogines mintis ir sukūręs vieningą teoriją. Komenskis vadinamas “Pedagogikos Niutonu”, Pedagogikos Kolumbu”, “Pedagogikos tėvu”.

Sakoma, kad Komenskis pedagogikos vystymęsi suvaidino tokį pat vadmenį, kaip Dekartas ir Bekonas filosofijoje, o Kopernikas – astronomijoje. Komenskio tėvynė  Čekija buvo vienas iš Reformacijos judėjimo centrų. Reformacija Čekijoje buvo susijusi su Jano Huso vardu (1363-1415). Jis pratęsė anglų teologo Oksfordo universiteto profesoriaus Džono Viklifo (1320-1380) katalikų bažnyčios kritiką ir perėmė iš jo reikavimus likviduoti popiežiaus pareigybę ir hierarchiją, grąžinti pirmykštę kirkščionybės formą, atsisakyti prabangių bažnytinių atributų ir apeigų bei sukurti valstybei pavaldžią nacionalinę bažnyčią. Nacionaliniam išsivaduojamajam čekų tautos judėjimui ypač svarbi buvo Huso kova už gimtosios kalbos teises, reikalavimas, kad gimtąja kalba vyktų pamaldos bažnyčioje, gimtąja kalba mokykloje būtų mokomi vaikai. O svarbiausia, ėmė vystytis čekų nacionalinė kultūra.

Žlugus husitų judėjimui, XVI-XVII a. Čekijoje vėl sustiprėjo feodalizmas ir Čeikija antrą kartą išgyeno baudžiavą. Dėl to paaštrėjo liaudies masių kova, kurioje ypač aktyviai dalyvavo Čekų brolių bendruomenė. Jos narys ir vienas iš vadovų buvo Janas Amosas Komenskis, kartu su savo tauta patyręs daugybę nalaimių ir tremtinio dalią.

Mažiausiai duomenų turime apie Komenskio vaikystę. Jo tėvas ir seneliai buvę aktyvūs Čekų brolių bendruonės nariai. 1604 m. , kai Komenskiui buvo 12 metų, per epidemiją mirė jo tėvai  ir du broliai. Jis liko tik su seserim Margarita, ir juos ėmė globoti giminaičiai. Kai baigė mokyklą, bendruomenės lėšomis buvo pasiųstas į Vokietiją įgyti aukštąjį išsilavinimą. Studijavo  Herborno universitete, nes ten įsigalėjusios kalvinistinės pažiūros  buvo artimos čekų brolių religinėms pažiūroms.1614 m. Komenskis grįžo į tėvynę ir buvo paskirtas lotyniškosios Prerovo mokyklos vadovu. Turėdamas 22 metus, su dideliu užsidegimu ėmėsi pedagoginio darbo ir  visos mokymo metodikos keitimo.

Parengta pagal 1986m. J.A. Komenskis “Pedagoginiai raštai”

Komentarai

Į viršų Į viršų