Vaikų ir jaunimo seksualizacija - reali problema?

1901-12-13

Tarkime, jos vardas Anė, ir jai 11 metų. Jos miegamajame ant sienos – didžiulis Christin‘os Aguiler‘os plakatas. Drabužių spintoje – krūva liemenėlių su pakietinimais. Šiuo metu svarbiausias tikslas – įsiverti auskarą į bambą. Bendraklasių mokykloje viena iš pagrindinių temų – kas jau darė tai. Internete ji nesunkiai randa įvairiausių sekso pozų nuotraukų – apie daugelį tėvai nėra net girdėję.

Anė nėra nei mano, nei jūsų dukra; šiuo atveju ji tėra vienos aktualiausių šiandienos problemų eskizas. Tačiau pripažinkime – paauglės apibūdinimas skamba labai realiai, tiesa?

Būtent toks vaiko modelis yra šių metų gegužės 6 d. pasaulinės krikščioniškos organizacijos, remiančios šeimas – Motinų sąjungos – paskelbto pranešimo „Leiskime vaikams būti vaikais“ objektas, praneša „The Guardian“.

Daugelis D. Britanijos šeimų pripažįsta jaučiančios viešoje erdvėje vyrantį spaudimą, siekiantį kuo anksčiau vaikus paversti vartotojais; ši problema aktuali visame Vakarų pasaulyje. Atlikti tyrimą ir paskelbti ataskaitą organizaciją įpareigojo britų vyriausybė, išreikšdama daugelio tėvų susirūpinimą per ankstyvu savo atžalų subrendimu, agresyvia verslo įmonių rinkodara ir bendru viešoje erdvėje vyraujančiu spaudimu šeimoms, siekiančiu kuo anksčiau vaiką paversti vartotoju.

Ataskaita parengta daugiausia remiantis tėvų ir vaikų nuomonėmis. Reg‘as Bailey, vadovaujantis Motinų sąjungai, išskiria rekomendacijos, galinčias padėti pagerinti esamą situaciją – viena vertus, padėti tėvams ir vaikams geriau suvokti aplinkos poveikį ir turėti galimybę atsiriboti nuo nepriimtinos informacijos, kita vertus – didinti transliuotojų, leidėjų, reklamos ir prekybos verslo socialinį atsakingumą ir sąmoningumą.

Organizacija pateikia šias rekomendacijas:

Reguliuoti muzikos videoklipų, turinčių atviros seksualizuotos informacijos, transliavimo laiką, taip padarant juos sunkiau prieinamus ir matomus vaikams;

Uždengti nuogo kūno fotografijomis puoštus žurnalų viršelius, tokiu būdu mažinant matomumą tarp vaikų ir jaunimo;


Nesiuntinėti automatiškai, bet sudaryti galimybę pasirinkti medžiagos, gaunamos internetu ar mobiliuoju telefonu, pobūdį, taip ribojant reklaminės ar tik suaugusiems skirtos informacijos sklaidą;


Pateikiamos rekomendacijos ir prekybininkams – pasiūlyti rinkai kuo daugiau vaikams ir paaugliams tinkamos aprangos, užuot gaminant suaugusiųjų modelių pamažintas versijas.

Rekomendacijos prekybininkams – pasiūlyti rinkai kuo daugiau vaikams ir paaugliams pritaikytų ir tinkamų drabužių, užuot gaminant suaugusiųjų modelių pamažintas versijas;

Reguliuoti lauko reklamos turinį, ypač vietose, kur lankosi daug vaikų ir jaunimo – šalia darželių, mokyklų, žaidimų aikštelių ir pan.;


Sugriežtinti vakarinių televizijos laidų turinio reguliavimą;

Sukurti tinklalapį, kuriame tėvai galėtų dalintis skundais apie netinkamą reklamą, į vaikus nukreiptą įžūlią rinkodarą ir t. t.;


Uždrausti įmonėms įdarbinti vaikus ir paauglius iki 16 metų ir mokėti jiems pinigus už rinkodaros įgyvendinimą;

Didinti tėvų sąmoningumą ir suvokimą apie rinkodaros priemonių poveikį jų atžaloms.

Reaguodamas į paviešintą pranešimą, britų vyriausybės vadovas David‘as Cameron‘as žada imtis priemonių. Artimiausios iš jų – puslapio, padėsiančio tėvams dalintis patirtimi apie nepriimtiną vaikus pasiekiančią reklaminę ar rinkodaros informaciją; surengti leidybos, žiniasklaidos, reklamos kompiuterinių žaidimų ir drabužių prekybininkų verslo atstovų susirinkimą, jis planuojamas spalį. Pastarasis, tikimasi, bus teigiama verslo savireguliacijos ir socialinės atsakomybės skatinimo iniciatyva.


Britų vyriausybė, siekdama apsaugoti vaikus ir paauglius nuo pornografinės ir įžūlios komercinės informacijos, ketina labiau kontroliuoti lauko reklamos turinį, stiprinti verslo savireguliaciją.

Britų vyriausybė taip pat ketina sugriežtinti lauko reklamos turinio reguliavimą mokyklų, darželių bei žaidimo aikštelių zonose. David‘as Cameron‘as pranešė, kad maistu, gėrimais, drabužiais bei elektronikos prietaisais prekiaujančios įmonės nebegalės rinkodarai samdyti paauglių, jaunesnių kaip 16 metų, skelbia „The Telegraph“. Tačiau pripažįstama, kad reali verslo kontrolė nelabai įmanoma – viltys dedamos į žiniasklaidos ir leidybos savireguliacijos mechanizmus bei bendro verslo socialinio atsakingumo didinimą.

Kalbėdamas apie asmeninę patirtį, David‘as Cameron‘as prisipažino buvęs šokiruotas, sužinojęs apie šešiamečiams gaminamas lovas, pavadintas „Lolita“, – nuoroda į skandalingąjį Vladimir‘o Nabokov‘o romaną apie vidutinio amžiaus vyro aistrą 12-metei mergaitei.

Britų vyriausybės inicijuojamų pokyčių kritikai teigia, kad vartotojiškumo didėjimas vaikų ir paauglių gretose rimtesnių pasekmių neturi. Iš tiesų, jei pažvelgtume giliau, galima pastebėti, kad būtent D. Britanijoje itin dažni nepilnamečių nėštumai bei tarp paauglių paplitusios lytiškai užkrečiamos ligos. Taigi dėl to, kad problemos prasideda, kai paauglė Anė tampa moterimi, sutinka visi.

Tam, kad padėtume Anei, turime jai pasiūlyti alternatyvą – taigi panašu, kad be stiprios religinės ar ideologinės(feministinės?) perspektyvos vakarietiškas vartotojiškumas turi labai ribotas ateities perspektyvas.

Visą „Leiskime vaikams būti vaikais“ ataskaitą galite pasiskaityti čia

Parengta pagal The Guardian, The Telegraph, BBC, www.number10.gov.uk informaciją

Šaltinis: www.bernardinai.lt 2011-06-10

 

Komentarai

Į viršų Į viršų
error: Wayfinder class not found